A PriceSpy technológia célja, hogy segítséget nyújtson az e-Kereskedelem árképzéssel, ármonitorozással és termék-összehasonlítással kapcsolatos problémáinak megoldásához, olyan esetekben, amikor ezres vagy tízezres termék halmazzal állunk szemben. Ez a termék-nagyságrend már nem kezelhető „kézi” módszerekkel, itt szükség van adat- és szövegbányászati módszerek használatára. A technológiát úgy kell elképzelni, mint a Lego-elemek összességét; különböző problémákat különböző összetevő elemek felhasználásával lehet megoldani.
A PriceSpy technológia összetevői
- Termék-kulcsszó összerendelés
- Google pozíció elemzés
- Adatgyűjtés webáruházakból
- Adatgyűjtés ár-összehasonlítókból
- Automatizált termék-összehasonlítás
A technológia kiindulási pontját a kulcsszavak képezik; megrendelőink olyan cégek, akiknek több éves on-line kereskedelmi múltjuk van, így rendelkezésükre áll a tevékenységi körüket leíró, legalább 1000 kifejezésből álló kulcsszó halmaz. Amennyiben ez nem így van, akkor a releváns kulcsszavak kigyűjtésére is van technológiánk, amit a webáruházak szöveg és adatelemzésénél mutatunk be.
Továbbá potenciális megrendelőink azok a márka-képviseletek, akik nagy mennyiségű terméket forgalmaznak az on-line térben is jelenlévő viszonteladókon keresztül és árpolitikájuk szerves része, az ún. árlimit.
Termék-kulcsszó összerendelés
Az egyik legfontosabb alapszolgáltatásunk, az ún. termék-kulcsszó összerendelés, amely alapját képezi az összes többi szolgáltatásnak.
Példa termék-kulcsszó összerendelésre:
játék mikrofón |
86632-jatek_mikrofon.html |
játékmikrofon |
86632-jatek_mikrofon.html |
játék mikrofon |
86632-jatek_mikrofon.html |
mikrofonos játék |
86633-jatek_mikrofon.html |
Az összerendelésnek két lehetséges módja van: egyrészt az Analytics-ből adat kigyűjtéssel, vagy—ha ez nem áll rendelkezésre, akkor— a Google pozíció elemzést használjuk erre a célra. Tapasztalatunk szerint az első módszer pontosabb eredményt ad.
Mire használható ez az összerendelés?
- SEO célokra: egyedi title és meta-keywords elemek előállítására
- Long tail AdWords kampányok automatikus generálására
- Konkurencia-elemzésre
Google-pozíció meghatározás és elemzés
A megrendelő által átadott kulcsszó halmazon meghatározzuk, hogy a Google találati listáján milyen URL-ek, milyen pozíciókban vannak. A kulcsszó halmaz mérete akár több tízezer kifejezés is lehet. A tevékenység céljától függően változtathatjuk a lekérdezés mélységét, tehát, hogy a Google első 10, 20, 50 vagy 100 találatát szeretnénk vizsgálni. Továbbá meg lehet adni, hogy a lekérdezés mely országra vonatkozzon. A lekérdezés eredménye három lista. Mielőtt a listákat ismertetjük, bevezetjük az URL típusának a fogalmát. Három fő típust különböztetünk meg: webáruház, ár-összehasonlító és egyéb típust. A rendszerben beállíthatjuk a találati listán előforduló URL-ek típusait, de ezt csak egyszer kell megtennünk; minden további lekérdezésnél a rendszer már „emlékezni fog” a korábban már rögzített típusokra. Fejlesztés alatt áll egy olyan technológia, amely automatikusan felismeri az URL típusát, így hamarosan egyáltalán nem lesz szükség kézi beavatkozásra. A listák csak a web-áruházakat és az ár-összehasonlítókat tartalmazzák.
Rendszerünkben beállítható a lekérdezések ütemezett futtatása és ezekből megadott időszakonként automatikusan riport generálása. Egy riport lehet havi-, heti-, napi gyakoriságú.
2.A. Kulcsszó – URL pozíciólista
A lista tartalma:
- Kulcsszó
- Pozíció
- Típus (organikus/fizetett)
- URL
- Változás (a változást mindig az előző lekérdezéshez képest jelezzük)
2.B. Kulcsszó-boltok száma lista
Ez a lista tartalmazza, hogy adott kulcsszóra hány webáruház van organikus találattal és hány van fizetett találattal az első top N (pl. 10 vagy 20) pozícióban.
2.C. Bolt összesítés lista
A lista tartalma:
- URL
- A bolt hány kulcsszóra van jelen a top N találati listán
- Hány kulcsszóra javította vagy rontotta a pozícióját az előző lekérdezéshez képest
Mire lehet használni ezeket a listákat?
- Saját SEO tevékenységünk hatékonyságának vizsgálatára
- A 2. A lista képezi az alapját egy komplex ár-optimalizált kampány összeállításának. Lásd Esettanulmány
- Konkurencia elemzésre és konkurencia figyelésre
Adatgyűjtés webáruházakból
Ez a komponens tetszőleges web-áruházból kigyűjti a termékek alapadatait (név, márka, ár, stb.) és –amennyiben rendelkezésre áll- a termékek további jellemzőit (pl. méret, kiszerelés, stb.). Tetszőleges számú termékjellemző lehet, ezeket általánosan tulajdonság érték - páronként tároljuk (property value). Az adatgyűjtésnek van egy iniciális setup szakasza, majd ezután be lehet állítani, hogy milyen gyakorisággal gyűjtsük az adatokat.
Szintén termékjellemzőként kigyűjthető az adott oldalhoz tartozó meta leíró tartalom: pl. a title és keyword elemek. Így a termékekhez tartozó kulcsszavak is meghatározhatók. Továbbá, a termék-összehasonlítás (5. pont) segítségével megállapíthatjuk a konkurens áruházak és a saját áruházunk közös termékeit, így megkaphatjuk a saját termékeinket leíró kulcsszó-halmazt.
Mire lehet használni ezt?
- Konkurencia elemzésre és konkurencia ár figyelésre
- Kulcsszógyűjtésre és termék-kulcsszó összerendelésre
Adatgyűjtés ár-összehasonlítókból
Az ár-összehasonlítók megkerülhetetlen szereplői az e-Kereskedelemnek. Bizonyos szegmensekben szinte kizárólagosan elfoglalják a Google találati listáinak első helyeit. Így ha egy áruház jó árral akar megjelenni a neten, akkor nem elég csak a Google találati listák első oldalán lévő konkurensek megfelelő termékeinek az árát nézni, hanem azt is tudnia kell, hogy az ár-összehasonlítóknál milyen konkurens ajánlatok jelennek meg a termékeire. Erre a célra fejlesztettük ki ezt a modult, amely az ár-összehasonlítókból való adatgyűjtést teszi lehetővé.
Mire lehet használni ezt?
- Konkurencia árelemzésre és konkurencia árfigyelésre
- Nagykereskedők és márkakereskedők árlimit figyelőrendszereihez
Automatizált termék-összehasonlítás
Annak a ténynek a felderítése, hogy egyazon termék két különböző digitális megjelenése ugyanazt a terméket takarja, nem egyszerű feladat. A probléma leegyszerűsítve az, hogy különböző kereskedők az azonos termékeket más-más módon nevezik el, más-más jellemzőiket teszik közzé.
Például:
- Leica Jogger 28 Optikai szintező + állvány + mérőléc
- Leica Jogger 28 optikai szintező szett
vagy
- Cink tabletta 20mg
- Cink tabletta 60 db
- BioCo Cink tabletta
A termékek univerzális azonosítóit a kereskedők általában nem teszik közzé, ezért volt szükségünk olyan adatbányászati módszerekre, amelyek segítségével a termékek karakterisztikus jellemzői alapján el lehet végezni a termékazonosítást.
Szoftverünk, szövegbányászati módszerekre épülő és gépi tanulást használó valószínűségi modell segítségével nagy pontossággal képes meghatározni két termék azonosságát akkor is, ha azok más néven és más jellemzőkkel szerepelnek különböző áruházakban.
Ennek következtében egy adott áruház termékeire meg tudjuk mondani, hogy hol vannak még rájuk vonatkozó ajánlatok az Interneten, beleértve az ár-összehasonlítók kínálatát is. Sőt azt is tudjuk figyelni, hogy időben az árak hogyan alakulnak. Ezáltal építeni tudunk egy központi adatbázist, ami az összes jelentős webáruház és ár-összehasonlító ajánlatát tartalmazza termék szinten összerendelve.
Mire lehet használni ezt?
- Különböző kereskedők azonos termékeinek az ár-összehasonlítására
- Long tail kampányok ár-optimalizálására
- Nagykereskedők és márkakereskedők árlimit figyelőrendszereire
Esettanulmány
Az alábbi esettanulmány példa egy konkrét felhasználásra. Módszerünk előnye, hogy a PriceSpy a vizsgálatokat automatikusan elvégzi a teljes termék készletre.
Egy megbízónk azzal a problémával fordult hozzánk, hogy úgy érzi, hogy egyik konkurense nagyon „aláment” az árakkal, szeretné, ha megvizsgálnánk azt, hogy érzése megfelel-e a valóságnak.
Az elemzéshez szükség volt:
- Két darab áruház adatelemzésre (jelen esetben csak egyre, mert rendelkezésre álltak a megbízó adatai egy CSV fájlban)
- A két áruház termékhalmazának metszetére
- Egy ár-összehasonlító elemzésre
- Egy Google pozíció vizsgálatra
Az ábráról látszik a kékkel beszínezett termékek ár-különbsége.
A Google pozíciók vizsgálatából kiderül, hogy a drágább termékeket nem szabad hirdetni az Adwords-ön, mert az árkülönbség megjelenik a Google adott eredmény oldalain belül is.
Hasonló a helyzet az ár-összehasonlítókkal is:
Tehát, ha hirdetni akarjuk a terméket, akkor előtte mindenképpen érdemes annak árát a piacon elérhető legjobb ajánlatokhoz igazítani.
Összefoglalva: ha egy áruház egy adott terméke nem a legolcsóbb árral szerepel egy vagy több kulcsszóra a Google első oldalán, akkor:
- Nem érdemes a kulcsszóra AdWords-el hirdetni
- Megfontolás tárgyát képezi, hogy csökkentsük-e az adott termék árát
Mivel az automatizált termék-összehasonlítás eredményét ismerjük, így tudjuk azt is, hogy konkurenseink mely termékekre nem hirdetnek. Érdemes ezek e-Marketingjére koncentrálni.
Ár-monitor rendszer
Az alábbi példa egy megvalósítási lehetőség vázlata.
Legyen adott egy márkakereskedő több száz vagy akár több ezer termékkel és Internetes viszonteladókkal. Amennyiben a márkakereskedő végfelhasználói alsó árlimithez köti termékei forgalmazását, úgy szembe kerül azzal a problémával, hogy a viszonteladók időnként megsértik a szabályokat. A PriceSpy technológia alkalmas arra, hogy kiépítsünk egy automatikus ár-figyelőrendszert.

A rendszer szabályos időközönként adatgyűjtést végez, majd a kinyert termékadatokat klasszifikálja, megvizsgálja, hogy hol sértették meg az árlimitet, dokumentálja az esetet, majd szabályos időközönként jelentést küld a márka-kereskedőnek.